Thursday, December 29, 2016

Kentut Vagina

Apa itu kentut vagina?

Vaginal Flatulence atau lebih dikenali kentut vagina atau pun faraj terkentut merupakan satu keadaan dimana alat kemaluan sulit wanita mengeluarkan udara dan menghasilkan bunyi seperti kentut. Ianya berlaku akibat udara terperangkap di dalam faraj ataupun di celah-celah lapisan labia majora lalu dilepaskan sepertimana kentut dubur berlaku.
Fenomena ini sering disalah angap sebagai angin yang keluar dari bukaan faraj. Lebih menyulitkan lagi bukaan faraj tidak mempunyai deria rasa yang sensitif seperti bukaan dubur hingga membolehkan kita dapat merasai keluarnya angin dari bukaan faraj secara yakin.Angin itu adalah udara di sekeliling, yang masuk ke dalam faraj, maka tidak berbau. Walaupun keluar angin daripada faraj dan berbunyi macam "kentut"

Kenapa ianya terjadi?

Kentut Vagina sering dialami oleh wanita terutamanya yang telah menopous. Juga ibu-ibu yang selepas melahirkan terdedah kepada masalah ini. Hal ini terjadi kerana alat sulit menjadi longgar selepas perineum digunting atau pun terkoyak semasa proses kelahiran. Selepas melahirkan anak, lazimnya faraj akan mengembang dan keadaan ini akan menjadi lebih teruk apabila menopous. Kekenduran tisu pada faraj dan bibir di permukaan faraj berlaku apabila hormon kewanitaan (estrogen dan progesteron) tidak lagi dikeluarkan oleh kedua kilang ovari. Keadaan ini akan menyebabkan bibir di permukaan faraj renggang dan udara dapat memasuki ke dalam faraj terutama dalam posisi sujud.
Kentut Vagina juga berlaku apabila ligamen dan otot-otot di pelvis (punggung) menjadi lemah atau rosak dan tidak boleh lagi menampung organ pada bahagian itu. Seterusnya ia akan menyebabkan rahim jatuh keluar daripada faraj,pundi kencing akan menonjol dinding faraj dan usus besar menonjol arah belakang faraj.

Punca-punca lain terjadinya kentut vagina.
~kehamilan
~melahirkan
~faktor usia dan menopous
~obesiti
~fibroid yang besar
~sembelit yang kronik

Kesan Akibat Daripada Kentut Vagina.

Kentut vagina tidaklah membawa maut tetapi janganlah pula kita memandang ringan akan hal ini,kerana ia boleh menyebabkan.
~Rahim jatuh (tombong)
~masalah hubungan intim suami isteri
~kencing tidak puas
~terkencing ketika bersin atau batuk
~rasa was-was samaada wudhuk sah atau tidak

Apakah yang disyorkan dengan produk Shaklee?

Bagaimana ALFAFA COMPLEX boleh membantu?
Alfafa dianggap sebagai kacip fatimah iaitu bertindak sebagai perapat lalu mengembalikan hangat antara suami isteri.
Ianya juga dapat merawat keputihan,membesarkan serta menegangkan payudara. Alfafa juga dapat memulihkan urat selepas bersalin ,merapatkan miss V,melancarkan sistem penghadaman,sebagai pelawas sesuai jika mengalami masalah sembelit,dan amat penting kepada ibu menyusu kerana ianya bertindak sebagai "milk booster" kerana melancarkan penyusuan serta menambahkan susu badan.

Mengapa harus memilih Shaklee
  •  Mendapat Kelulusan KKM
  • Tiada Kesan Sampingan
  • Terbukti Berkesan
  •  Terbukti Semulajadi 
  •  Terbukti Selamat
  •  Harga Mampu Milik

===================
      CARA ORDER :
===================
Call / SMS / Whatsapp ke 0174805670 
EMAIL: mariamkassim.hana@gmail.com
PM ke FB : mariamkassim



Jika anda berminat untuk menjadi ahli Shaklee (untuk makan sendiri atau bisnes), boleh hubungi saya untuk proses pendaftaran anda.

"kesihatan dan kecantikan adalah anugerah", 



www.chemarissa.blogspot.com


#pengedarshaklee #shakleemalaysia

No comments:

Post a Comment